Aandacht voor de ouders.

     Begeleiders en bestuur omarmen ook écht de ouders

In de zorg zoals we die verlenen bij Leunzorg heb je eigenlijk twee kanten. De ene kant is de professionele benadering, waarbij je als instantie voldoet aan wet- en regelgeving en waarbij je inzichten uit het vakgebied toepast. De andere kant is de manier waarop je de zorg in jouw instelling organiseert. Je missie, visie, werkwijze en cultuur. Bij Leunzorg is die laatste kant gefocust op de kleinschalige en vooral persoonlijke benadering. Zodat er echt verbinding ontstaat tussen de bewoners, begeleiders én ouders van onze bewoners.

“Je voelt de passie al bij binnenkomst”

Margret is moeder van een van de cliënten: “Het gevoel is gewoon heel belangrijk. Als je bij Leunzorg binnenkomt voel je de beleving en de passie die de begeleiders hebben.” Een mooier compliment kun je eigenlijk niet krijgen. Maar het begint al eerder, namelijk bij de eerste kennismaking. Lilian van Leunzorg legt uit waarom: “Voor heel veel ouders is het vinden van de juiste weg in het woud van wetten en regels niet makkelijk. Op het moment dat je de indicatie voor langdurige zorg hebt gekregen kom je in een wereld van documenten en paparassen. Een goede opvang en mensen van A tot Z meenemen in al die stapjes is dus ontzettend belangrijk. Maar natuurlijk kijken we ook altijd heel uitgebreid naar de persoonlijke kant. Onze slogan is niet voor niets ‘Jij bent wie je bent’. Waar kom je vandaan? Wat is je achtergrond? Wie zijn je ouders? Wat kun je zelf wat niet? Hoe wil je leven? Welke ondersteuning heb je nodig? Enzovoorts. ”

Yvonne, ouder: “Zowel de begeleiders als het bestuur omarmen ook écht de ouders en degenen die naast hun staan. Dat zie je dan ook weer terug in de reactie van je kind. Maar er wordt bijvoorbeeld ook heel goed gekeken naar wie hier komt wonen en of ze aansluiten bij de groep. Dat voelen wij als ouders ook. Dat is echt een wisselwerking waar iedereen baat bij heeft.”

Oprechte verbinding

Niet alleen de ouders voelen deze verbinding, ook de begeleiders zijn hierin een essentieel onderdeel. “Ik denk dat heel het team energie haalt uit de bewoners. Iedereen is uniek, maar met alle cliënten heb je een leuk contact en kun je ook vaak lachen. Het zijn dus niet alleen maar problemen waar we mee bezig zijn, juist niet”, zegt begeleider Robin. “Met de bewoners heb ik elke dag een gesprek van een kwartier tot halfuur over waar ze tegenaanlopen, over de dag die komen gaat of juist over morgen. Daarnaast help ik ze natuurlijk ook met praktische zaken in het huishouden. Verder blijf ik verbinding maken met de ouders en dat doen we bij Leunzorg zoveel als nodig is. Als ouders het prettig vinden om wekelijks contact te hebben, dan doen we dat en als een keer in de maand volstaat, dan is dat ook goed.”

Deze oprechte verbinding tussen de begeleiders, de bewoners en de ouders draagt bij aan de succesformule van Leunzorg.

Categories
Over Leunzorg